Förutom rörelsepauser finns fler sätt som skolan kan arbeta på för att främja fysisk aktivitet i klassrummet. Nedan följer några exempel på hur skolan kan arbeta för att skapa ett klassrum och en undervisningsmiljö som främjar fysisk aktivitet hos eleverna.
- Byt ut några av de vanliga skrivborden till höj- och sänkbara skrivbord, och inför rutiner för att alla i klassen ges möjlighet att nyttja dessa dagligen.
- Inför rutiner för att bedriva aktivitetsbaserad undervisning under två till tre lektioner i veckan á 45–60 minuter. Aktivitetsbaserad undervisning innebär att man integrerar fysisk aktivitet i den traditionellt stillasittande undervisningen. Detta kan till exempel ske genom inslag av lekar och stafetter.
Vad säger forskningen?
- Att ersätta statiska skrivbord med höj- och sänkbara varianter kan leda till positiva effekter på mängden stillasittande, lågintensiv fysisk aktivitet samt måttlig till högintensiv fysisk aktivitet under lektionstid. Effekterna på mängden stillasittande kan även kvarstå över hela dygnet.
- Insatsen kan ha mervärde i form av att den skapar en bra ergonomi. Se Elevhälsoportalens hälsoområde Ergonomi för mer information.
- Aktivitetsbaserad undervisning kan leda till positiva effekter på mängden total fysisk aktivitet och måttlig till högintensiv aktivitet under lektionstid, samt på mängden total aktivitet och stillasittande över hela skoldagen.
Användbart material
Vid införande av höj- och sänkbara skrivbord finns sannolikt flera sätt att skapa goda rutiner för att alla elever ska ges möjlighet att nyttja skrivborden regelbundet varje dag. I den studie som utvärderade höj- och sänkbara skrivbord infördes en rutin där läraren ansvarade för att eleverna roterade mellan de statiska och de aktiva skrivborden. Genom denna rutin säkerställdes att alla elever gavs möjlighet att spendera minst en timme per dag vid ett höj- och sänkbart bord. Trots att eleverna själva får välja hur mycket de vill sitta ner eller stå upp vid skrivbordet bör de få uppmuntran att stå. Uppmuntran kan ske såväl verbalt från lärare och elever sinsemellan, som genom att skapa påminnelser som placeras vid skrivbordet.
Även för insatsen aktivitetsbaserad undervisning finns det förmodligen många olika kreativa sätt som fysisk aktivitet kan integreras på. Det kan till exempel handla om olika typer av lekar och stafetter. Ett bra riktmärke, baserat på studier, kan vara att minst 15 minuter av den aktivitetsbaserade undervisningen utförs av någon form av måttlig till högintensiv aktivitet. Måttlig intensitet ger en viss ökning av puls och andning, medan hög intensitet ger en markant ökning av puls och andning.
Nedan finns länkar till material för tips och inspiration när ni på skolan bestämmer er för att arbeta med att skapa en undervisningsmiljö som främjar aktivitet på just din skola. Vi vill betona att detta material endast bör ses som inspiration eftersom det inte är just detta material som har utvärderats i de vetenskapliga studierna, med undantaget ”The Daily Mile”.
- Mer information om bakgrund, utformning, och tips gällande ”The Daily Mile” finns här: The Daily Mile (thedailymile.co.uk)
- Inspiration till hur man kan skapa en undervisningsmiljö som främjar aktivitet, bland annat genom att väva in fysisk aktivitet i undervisningen, går att hitta här: Inspirationsbanken (generationpep.se)