Enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 18) ska barnen:
"... få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva."
Så rör sig barn och ungdomar idag
- Många barn och ungdomar i Sverige rör sig för lite. Idag finns många stillasittande aktiviteter som konkurrerar med barns, ofta naturligt aktiva, rörelsemönster.
- Studier har visat att barn är som mest aktiva när de är i förskoleåldern och att pojkar rör sig mer än flickor.
- Med ökad ålder blir barn mindre aktiva och spenderar mer tid framför skärmar såsom mobiltelefon, dator/surfplatta och tv.
- Barn i förskoleåldern är som mest fysiskt aktiva utomhus och rör sig mycket mer i förskolan än när de är hemma.
- Vistelsen i förskolan är den tid på dygnet när svenska förskolebarn har störst möjlighet att, under vinterhalvåret, vistas utomhus i dagsljus eftersom majoriteten av barnen tillbringar fler vakna timmar på förskolan än i hemmet under veckodagarna.
- Det är vanligare att barn, vars föräldrar har hög utbildning/inkomst, deltar i någon form av organiserad idrott.
Så mycket bör förskolebarn röra på sig
Folkhälsomyndighetens rekommendationer för fysisk aktivitet och stillasittande för barn 0-5 år (2021) som presenteras nedan, gäller för alla befolknings- och åldersgrupper, oavsett kön, kulturell bakgrund, socioekonomisk status eller funktionsnedsättning.
- Regelbunden fysisk aktivitet: Alla barn 0–5 år bör ha möjlighet att röra på sig på olika sätt flera gånger om dagen. För spädbarn kan det handla om lek och rörelse på golvet i rygg- och magläge och för barn 1-5 om lek, aktiv transport, utevistelse och utforskande av olika miljöer.
- Minskat stillasittande: Under vaken tid bör småbarn inte begränsas i sin rörelse, förutom när det är nödvändigt. Långa perioder av stillasittande i till exempel barnvagn eller barnstol bör brytas av och ersättas med någon form av rörelse.
Att tänka på
Folkhälsomyndigheten ger även följande allmänna tips för barn och unga:
- Barn och unga mår bra av att röra på sig regelbundet. Underlätta för barn att röra sig i vardagen och ge möjlighet till en variation av aktiviteter.
- Vanor grundläggs tidigt, att ge förskolebarn och barn möjligheter att vara utomhus bidrar både till mer fysisk aktivitet och till deras utveckling.
- Lite fysisk aktivitet är bättre än inget. Fysisk aktivitet främjar hälsan för barn och unga, även om de inte uppfyller rekommendationerna.
Rekommendationer för fysisk aktivitet och stillasittande (Folkhälsomyndigheten folkhalsomyndigheten.se)
Därför är låg grad av fysisk aktivitet ett hälsoproblem
- Fysisk aktivitet hos barn och ungdomar leder till betydelsefulla hälsovinster för både den nuvarande och långsiktiga hälsan.
- Hos barn i förskoleåldern finns det positiva samband mellan fysisk aktivitet och psykosocial utveckling (självkänsla, interaktion med andra barn, frånvaro av aggressivitet), kognition, grovmotorik, skeletthälsa, kroppssammansättning och den framtida hjärt-kärlhälsan.
- Många kroniska sjukdomar som visar sig i vuxen ålder börjar utvecklas redan i tidig ålder. Förstadier till kroniska sjukdomar, exempelvis ”åderförkalkning” och högt blodtryck kan ha sitt ursprung under tidig barndom och ungdomsåren. Det är därför viktigt att förebygga sjukdomar genom fysisk aktivitet redan i unga år.
Lagar och riktlinjer
Boverket ger ut allmänna råd/vägledning om friyta för förskolor. Råden lyfter fram vilka kvaliteter som bör känneteckna barns och ungas utemiljö vid skola, förskola och fritidshem samt var friytan bör vara placerad i relation till verksamheten (Allmänna råd/vägledning om friyta för fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet, Boverket. 2015).
I plan- och bygglagens (2010:900) 8 kap. 9 § regleras krav på tomter. I lagen anges att om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse.
Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet (boverket.se)
Region Stockholm har även tagit fram kriterier för förskolegårdar som stimulerar till fysisk aktivitet.
Kriterier för utemiljö på förskolor som främjar fysisk aktivitet och solskydd genom fri, aktiv lek (pdf, Region Stockholm)
Till faktarutans topp