Mer information och anmälan
Läs mer om studien och anmäl intresse för att delta.
Centrum för hälsoekonomi, informatik och sjukvårdsforskning (CHIS) tillsammans med Karolinska Institutet söker högstadie- och gymnasieskolor i Stockholms län som vill delta i en intervjustudie. Syftet med studien är att undersöka möjligheten at genomföra av senare skolstartstider.
Tidigare studier har visat att nästan hälften av ungdomarna i Stockholms län sover mindre än åtta timmar per natt under skoldagar. För lite sömn kan påverka välmåendet negativt genom försämrad kognitiv funktion och en ökad risk för psykisk ohälsa.
Under tonåren sker ett biologiskt skifte som gör att ungdomar ofta har svårt att somna tidigt på kvällen. Att anpassa skolstartstiderna efter ungdomars naturliga sömnrytm skulle främja mängden sömn under skoldagar och kunna förbättra deras sömnkvalitet, välmående och skolprestationer.
– Vi vet att många ungdomar idag får för lite sömn, vilket kan påverka deras psykiska hälsa och prestation i skolan. Genom den här studien vill vi undersöka skolors attityder till en senare skolstartstider och om en sådan förändring kan vara ett steg i rätt riktning för att främja både ungas välbefinnande och inlärning, säger Theresa Lemke, projektkoordinator vid Nationellt centrum för suicidforskning och prevention, Karolinska Institutet/CHIS.
Stidien syftar till att undersöka om en senareläggning av skolstartstider, från klockan 08:00 till 09:00, kan vara en genomförbar insats i Stockholms län.
Genom intervjuer och fokusgrupper kommer skolors beredskap och inställning till en senare skolstartstid att undersökas. Skolor som deltar kommer att få dela med sig av sina erfarenheter och åsikter. Deltagande skolor får även möjlighet att lyfta fram sina perspektiv på vilka eventuella hinder och möjligheter en senarelagd skolstartstid skulle kunna innebära.
Skolor som är intresserade av att delta i studien kan läsa mer och anmäla sitt intresse på via länken nedan. Att delta i studien kan vara ett viktigt steg mot att främja ungdomars sömn, psykiska hälsa och välmående, samtidigt som det ger skolor möjligheten att vara en del av ett spännande forskningsprojekt.
Läs mer om studien och anmäl intresse för att delta.